Garrattfan's Modelrailroading Pages
NS 3700
Korte geschiedenis
NS serie 3700 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Nederlandse serie 3700 was een van de grotere series sneltreinlocomotieven en de meest verspreide 2'C serie in Nederland. Nadat er goede ervaringen op waren gedaan met de eerste 2'C machines in Nederland (de 3500 serie van de NBDS) ontwierp de Maatschappij tot Exploitatie van Staatspoorwegen (bekend onder de toen nog onschuldige afkorting SS) zijn eigen 2'C. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
De 3700-en waren vier cilinder machines met enkelvoudige expansie, ontworpen voor sneltreindiensten. Deze aanduiding is een beetje flatteus in vergelijking met Engelse en Duitse begrippen want hun ontwerpsnelheid was slechts 90 km/u. Dat werd overigens later verhoogd tot 100 km/u (1930) en 110 km/u (1938). 120 exemplaren werden als volgt gebouwd::
*) Sommige machines werden door de StaatsSpoorwegen besteld maar deden meteen dienst onder hun NS nummer. **) Toen de ontwikkeling van geschikte elektrische locomotieven achter bleef bij de verwachting, werden in 1928 nog eens vijf, 3816-3820, bijbesteld als noodmaatregel voor de komst van de sterkere klasse 3900.
De oorlog had een grote uitwerking op de serie. No 3816 bijvoorbeeld werd in september 1944 in Zwolle gezien. Het herstelpersoneel was bij 468 gestopt met het tellen van de kogelgaten... In mei 1945 was slechts een handvol dienstvaardig. Gedurende het daaropvolgende herstelprogramma werden zeven locomotieven onherstelbaar bevonden. Nog eens dertien keerden nooit meer terug en werden in 1950 definitief afgeschreven, zodat er in dat jaar 100 machines operationeel waren. Dat maakte de tijdelijke serie 3500II (ex-SBB A3/5) overbodig. Deze omvang van de serie bleek slechts een korte nazomer want al in 1953 begonnen de buitendienststellingen en de sloop. In januari 1958 werd de 3737 overhandigd aan het Spoorwegmuseum in Utrecht als laatste stoomlocomotief van de Nederlandse Spoorwegen. Het is de enige overlevende lok van de serie en als het daar om gaat van alle 2'C types in Nederland. Tijdens de museumperiode is de 3737 twee maal teruggebracht in operationele staat. Na ernstige schade aan het drijfwerk werd de machine niet meer economisch herstelbaar geacht en hij blijft sindsdien weer in het Spoorwegmuseum in Utrecht. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afgeleide versiesKolenpoeder gestooktNo 3790 en vermoedelijk ook 3789 werden omgebouwd voor stoken met kolenpoeder. Het experiment was had geen succes en de machines werden vrij snel tot normale kolenstook teruggebouwd. StroomlijnVijf machines, 3801-3805, werden in de tweede helft van de dertiger jaren uitgerust met een stroomlijnkap. Dit experiment maakte ze wellicht tot de lelijkste gestroomlijnde locomotieven in de wereld. Hun bijnaam Potvis zegt genoeg. Het experiment had slechts beperkt succes vanwege hun lage topsnelheid (10 km/u) en omdat er geen speciaal gestroomlijnde rijtuigen werden ontwikkeld. Vroeg in de oorlog werden de stroomlijnkappen verwijderd en snel vergeten. Series 6000 en 6100 tenderlocomotieven.Twee andere series werden direct uit de 3700 afgeleid.
De 6000 was een tenderversie (26 stuks 1913-1916) met slechts twee cilinders om de asdrukken laag te houden en zo een algemeen toelating te borgen. De oorspronkelijke bestelling omvatte 40 machines maar tijdens de Eerste Wereldoorlog werden er 14 gevorderd voor aflevering en ze werden naar Frankrijk gezonden. Ze deden dienst bij de Franse Nord voor de rest van hun leven. De laatste loot aan de 3700-stamboom was de 6100 serie, dit was wel een volwaardige viercilinder tenderversie van het oorspronkelijke ontwerp uit 1910, zij het met aanzienlijke verbeteringen (10 gebouwd in 1929). |
Hoofdgegevens 3700 serie
Beftreft | Afmeting | ||
---|---|---|---|
Roosteroppervlak | : 2,84 m2 | ||
Totaal verwarmingsoppervlak | : 130 m2 | ||
Keteldruk | : 12 bar | ||
Cilinderdiameter | : 4x400 mm | ||
Drijfwieldiameter | : 1.850 mm | ||
Water | : 18 m3 | ||
Kolen | : 6 tons | ||
Adruk | : 16,0 tons, 16,5 tons (3815-3820) | ||
Gewicht lok en tender, operationeel | : 115 tons | ||
Lengte | : 18.480 - 19.700 mm afhankelijk van de deelserie / bouwer | ||
Hoogste snelheid | : 90 (1910), 100 (1930), 110 km/u (1938) | ||
Trekkracht | : 9.590 kg, 10.570 kg (3815-3820) |
References |
---|
|
Sign my
GuestBook